Patryk studied at the Jagiellonian University in Cracow (MA in law, 2013; MA in classics, 2014) and in Freiburg in Breisgau (Erasmus stay, 2013–2014). In 2018, he earned his PhD from the University of Göttingen with a thesis devoted to the generic construction of the Middle Latin epyllion. Afterwards, he was a fellow at the Ludwig Boltzmann Institute for Neo-Latin Studies (2018–2019) and at the German Historical Institute Warsaw (2020). From 2020 to 2024, he worked at the University of Innsbruck in the FWF funded project Caelestis Hierusalem cives. The Role and Function of the Latin Hagiographic Epic in Early Modern Saint-Making which will result in his second book he is currently finishing. While being still affiliated at the University of Innsbruck, he became in 2024 a regular member of the LBI team.
Apart from early modern hagiography, he is interested in epic poetry, also in miniature form, across epochs and especially devoted to the biblical themes. Furthermore, his research includes Middle Latin and Neo-Latin literature from the former Polish-Lithuanian Commonwealth; in particular, he focuses on interconfessional discourse in 17th and 18th centuries as well as on the literature and history of the Uniate Church and of the local Basilian Order.
Publications
Books
Das Mittellateinische Epyllion. Studien zur Kleinform der epischen Dichtung im Mittelalter, Bern [u.a.]: Peter Lang Verlag, 2021.
Book reviews
Susanne Spreckelmeier, Bibelepisches Erzählen vom ›Transitus Mariae‹ im Mittelalter. Diskurshistorische Studien, Berlin/Boston 2019, in: Mittellateinisches Jahrbuch 57 (2022), S. 322–327.
Gerhard von Ausgburg, Vita Sancti Uodalrici. Die älteste Lebensbeschreibung des heiligen Ulrich, lateinisch – deutsch. Mit Kanonisationsurkunde von 993, hrsg. und bearb. von Walter Berschin, Angelika Häse, Heidelberg 22020, [erscheint] in: Editionen in der Kritik. Editionswissenschaftliches Rezensionsorgan 12 = Berliner Beiträge zur Editionswissenschaft 21 (2021).
Basinio da Parma, Hesperis. Der italische Krieg, hrsg., übers. und erl. von Christian Peters, Heidelberg 2021, [erscheint] in: Editionen in der Kritik. Editionswissenschaftliches Rezensionsorgan 13 = Berliner Beiträge zur Editionswissenschaft 22 (2022).
Articles and Contributions
Like a Phoenix into the Ashes: Christological and Jesuit Profile of Uniate Martyrdom in Andrzej Młodzianowski’s Emblematic Vita (1675) of Josaphat Kuntsevych (1580–1623), in: Profiling Saints: Images of Modern Sanctity in a Global World, hg. von Elisa Frei, Eleonora Rai, Göttingen 2023, S. 345–370.
Consortia palmae. Die referentielle Inszenierung der Aufnahme des Johannes von Nepomuk in den Heiligenkreis in der Nepomuceneis von Matteo Eudocio Persico, in: Johannes von Nepomuk. Kult – Künste – Kommunikation, hg. von Ramona Hocker, Werner Telesko, Wien 2023, S. 171–189.
A Farmer Who Does Not Want to Be a Poet: The Motif of recusatio in the Compositional Structure of Sarbiewski’s Ode IV 4, in: Ars recusandi. Odmowa jako zabieg literacki w tekstach greckich i łacińskich od starożytności do końca XVIII wieku, hg. von Ałła Brzozowska, Mariusz Plago, Warschau 2022, S. 159–174.
Finis Ianitii? Mikołaj Lubomirski’s supplementum to Klemens Janicki’s Vitae regum Polonorum, in: Terminus 24 (2022), Hf. 1 (62), S. 55–91.
Paraphrasis historiae de Susanna by Adamus Placotomus Silesius and the ‘raptularius’ (notebook) of Mikołaj Lubomirski, in: Neulateinisches Jahrbuch 23 (2021), S. 177–210.
Caelestis Hierusalem Cives. The Role and Function of the Latin Hagiographic Epic in Early Modern Saint-Making: An Introduction to a New Research Project, in: Neulateinisches Jahrbuch 23 (2021), S. 292–299.
Longas carpere perge uias. Rola wędrówki jako Owidiuszowego remedium amoris w strukturze kompozycyjnej Nadobnej Pasqualiny Samuela Twardowskiego, in: Terminus 20 (2018), Hf. 3 (48), S. 311–350.
Między biblijną Zuzanną a Zuzanną Jana Kochanowskiego. Kontekstualizacja Historia Susannae Jeremiasza Wojnowskiego (1567), in: Studia classica et neolatina 16 (2018), S. 22–40.
Susannas verlorene Stimme. Das Gedicht ‹Versus de sancta Susanna›: Erstedition und Analyse, in: Mittellateinisches Jahrbuch 52 (2017), S. 400–425.
Viae aequoreae. Morskie tło miłości Herony i Leandra w opowieściach Owidiusza i Muzajosa, in: Navigare necesse. Morze – Podróż – Przejście – Przemiana, hg. von Dominika Lewandowska, Kamila Marciniak, Hanna Rajfura, Warschau 2015, S. 51–71 (ΣΧΟΛΗ, Bd. 10).
Ecce mihi lacerae dictant scribenda Camenae. Więzienne świadectwo Boecjusza, in: Nowy Filomata 16 (2012), S. 171–183.
Popular science Contriputions
Epidemic, Saint, and Epic Poetry: Verse Hagiography in the Baroque Period, ein Blog-Eintrag für Baroque Latinity AHRC-funded research network, Mai 2020
Lectures
Warum kommt das Blut aus der Erde hervor? Jesuitische Instrumentalisierung der hagiographischen Legende über die Reliquien der Thebanischen Legion in der Mauritias von Louis Cellot (1628) [13. Juli 2023, Präsentation auf der internationalen Tagung: The Poetics of Things Past: Transmission of Knowledge in Verse from Antiquity to Early Modern Times / Gedichtete Geschichtsdinge. Wissensvermittlung in Versen von Antike bis Früher Neuzeit, Christian-Albrechts-Universität zu Kiel / Cluster ROOTS].
Found in translation? One martyrdom, two redactions of the Basilian menology, and two versions of Josaphat Kuntsevych’s vita [10.05.2023, Gastvortrag im Rahmen des frühneuzeitlichen Forschungskolloquiums (XXVI senosios literatūros seminaras), Lietuvių literatūros ir tautosakos institutas, Vilnius].
Is there a Limit to Suffering? St. Jerome and the Basilian Approach to Early Modern Martyrdom and Devotion [28.04.2023, 7. Internationale Tagung: Antiquitas viva. Encounters across languages, texts, cultures, Universität Lettlands, Riga].
Wie macht man einen Heiligen? Die Darstellung von Josaphat Kuntsevych in seiner emblematischen Vita von Andrzej Młodzianowski (1675) [29.11.2022, Gastvortrag im Rahmen der Ringvorlesung: Positionen der Literaturwissenschaft (Leitung Prof. Dr. Sebastian Donat), Leopold-Franzens-Universität Innsbruck].
Why did early modern epic poetry glorify the medieval saints? St. John of Nepomuk in the Nepomuceneis Persico’s [23.09.2022, Internationaler Mittellateinischer Kongress Medialatinitas IX: Nostalgia in/and the Middle Ages, Karls-Universität, Prag].
The Role of Epic Poetry in Early Modern Saint-Making (Sébastien Rouillard, Hagiopoea, 1611) [01.08.2022, 18. Kongress von IANLS: Half a Century of Neo-Latin Studies, Leuven].
Hagiographische Epik im Barock. Die Josaphatis (1628) und Sarbiewskis Theorie des Epos [07.07.2022, internationale Tagung: Lateinische Literatur des Barock, Rheinische Friedrich-Wilhelms-Universität Bonn].
Saint’s Body and Soul Separated: Approaches to the Hagiographical Motif [05.05.2022, 11. REFORC-Jahrestagung: Body and Soul. Comparative Studies on the Body-Soul Concept in the Pre-Modern Era, Berlin].
Guerrieris Ignatias und die Tradition der Ignatius-Epik [11.03.2022, Jesuitica-Jahrestagung, Bad Schönbrunn ob Zug].
Before the Metropolia: The Epic Narrative of Jozafat Kuncewicz and the Transition to the Uniate Church in Poland-Lithuania [06.11.2021, Workshop: The Kyiv Church Metropolia Searching for Its Identity in the 16th–18th Centuries, Ludwig-Maximilians-Universität München (online)].
Verse Hagiography in the Baroque: The Case of St. Casimir Jagiellon [18.09.2021, internationale Tagung: Baroque Latinity, The Society for Neo-Latin Studies & The Cambridge Society for Neo-Latin Studies, Cambridge / London (online)].
Die Inszenierung der Heiligkeit des Johannes von Nepomuk in der Nepomuceneis Persicos [09.06.2021, internationale Tagung: Johannes von Nepomuk. Kult – Künste – Kommunikation, Österreichische Akademie der Wissenschaften, Wien (online)].
Zuzanna i starcy w obliczu prawa. O poemacie biblijnym Paraphrasis historiae de Susanna z tzw. raptularza Mikołaja Lubomirskiego [28.02.2020, Gastvortrag, Pracownia Literatury Renesansu an der Jagiellonen-Universität in Krakau und Pałac Biskupa Erazma Ciołka / Abteilung des Nationalmuseums in Krakau].
Zur Pragmatik der poetischen Heiligkeitskonstruktion von Jozafat Kuncewicz im Kontext der Kirchenunion von Brest (1596) [19.02.2020, offener Colloquium-Vortrag, Deutsches Historisches Institut Warschau; 24.02.2020, Gastvortrag (im Polnischen), Instytut Filologii Klasycznej an der Universität Warschau].
Fertilis accola? Motyw recusatio w odzie IV 4 Macieja Kazimierza Sarbiewskiego [23.11.2019, Tagung: Ars recusandi. Odmowa jako zabieg literacki w tekstach greckich i łacińskich od starożytności do końca XVIII w., Universität Breslau].
Susanna im Bade – Susanna im Gedicht. Zur literarischen Technik der biblischen Nacherzählung in der Paraphrasis historiae de Susanna [23.01.2019, Fellowship-Schlussvortrag, Ludwig-Boltzmann-Institut für Neulateinische Studien, Innsbruck].
Kontekstualizacja Historia Susannae Jeremiasza Wojnowskiego [17.10.2017, Tagung: VII Colloquium Neolatinum, Universität Danzig].
Die Funktionalisierung der Apostrophe in der episierenden Kleindichtung [16.09.2017, 4. Werkstattgespräche der Arbeitsgemeinschaft Lateinisches Mittelalter (AGLMA), Universität Wien].
Respublica victrix? Albertino Mussato über die Paduaner Kommune [23.09.2016, (Post)-Doc-Workshop: Wissensordnungen und Argumentationsmuster des Politischen im späten Mittelalter und in der frühen Neuzeit, Universität Trier].
Das Susanna-Gedicht des Alanus von Melsa: Biblische Versifikation als ein Epyllion? [12.09.2015, 3. Werkstattgespräche der Arbeitsgemeinschaft Lateinisches Mittelalter (AGLMA), Westfälische Wilhelms-Universität Münster].
Viae aequoreae. Morskie tło miłości Herony i Leandra w opowieściach Owidiusza i Muzajosa [11.03.2013, Tagung: IX Studencka Konferencja Starożytnicza: Navigare necesse. Morze – Podróż – Przejście – Przemiana, Universität Danzig].